Szkoła Podstawowa w Kupiskach

Biuletyn Informacji Publicznej

Program Profilaktyczny











PROGRAM PROFILAKTYKI

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KUPISKACH











SCHEMAT PRACY PROFILAKTYCZNEJ SZKOŁY



DYREKTOR

WYCHOWAWCY KLAS

OPIEKUN ŚWIETLICY

PIELĘGNIARKA SZKOLNA





INSTYTUCJE WSPOMAGAJĄCE


KURATORIUM OŚWIATY

WYDZIAŁ OŚWIATY I WYCHOWANIA

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

POLICJA

STRAŻ POŻARNA

OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ











ZADANIA ORGANÓW SZKOŁY

W ZAKRESIE PROFILAKTYKI


DYREKTOR SZKOŁY


Zadania dyrektora ujęte są w Statucie szkoły. Najważniejszym z nich jest sprawowanie opieki nad uczniami oraz tworzenie im odpowiednich warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez sprawne funkcjonowanie szkoły w zakresie organizacji nauczania, wychowania
i opieki . Dyrektor konsultuje się z Radą Pedagogiczną, w celu wprowadzenia programu profilaktycznego. Jego rola polega na koordynowaniu jego działań i nadzoru jego realizacji.

RADA PEDAGOGICZNA


Jest drugim po dyrektorze organem mającym bezpośredni wpływ na kształt szkolnego programu profilaktycznego. Tworzy zespół, który opracowuje program, podejmuje uchwałę o wprowadzeniu programu do realizacji.


RADA RODZICÓW

Wspiera Radę Pedagogiczną i Samorząd Szkolny w organizowaniu działalności szkolnej w zakresie działań kulturalnych, turystycznych.


SAMORZĄD SZKOLNY

Kolejny ważny organ w życiu szkoły. W jego kompetencji leży przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły. Ma on prawo do organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej, edukacyjnej, co umożliwia mu czynny udział w realizacji programu profilaktycznego.
WYCHOWAWCA

Ma bezpośredni, codzienny kontakt z uczniami i ich problemami.
Na lekcjach wychowawczych podejmuje dyskusje o zdrowiu i jego zagrożeniach, w celu uświadomienia dzieciom problemów, z jakimi mogą zetknąć się w życiu, zwiększenia ich krytycyzmu. Przekazywane informacje winny być rzetelne i sprawdzone, dostosowane do możliwości percepcyjnych uczniów i posiadanej przez nich wiedzy. Wychowawca prowadzi również z rodzicami podczas zebrań rozmowy, w czasie których porusza problemy nurtujące zespół klasowy, dotyczące funkcjonowania dziecka w klasie, wzajemnych relacji między uczniami, zainteresowania nauką szkolną dziecka, temat silnej więzi uczuciowej między rodzicami a dzieckiem, przekazywanie norm, wartości, wzorców itp. Wychowawca realizuje Program Wychowawczy Szkoły nie tylko podczas lekcji wychowawczych, ale także w ciągu codziennej pracy dydaktycznej związanej z przedmiotem, którego uczy. Im więcej czynników chroniących przed uzależnieniami przekażą uczniom wychowawcy, tym mniejsze będzie wśród nich ryzyko wystąpienia zachowań patologicznych. Organizowanie konkursów, angażowanie uczniów w imprezy szkolne, organizowanie różnego rodzaju rozrywek sportowych, wycieczek, wyjść do kina, teatru, muzeum aktywizuje poznawczo dzieci i pozwala tę aktywność efektywnie wykorzystać.

UCZEŃ

Uczniowie są aktywni. Ciekawość świata, potrzeba poznania wszystkiego co ich otacza to ogromny potencjał rozwojowy, który nauczyciele muszą wykorzystać. Uczniowie powinni wiedzieć, jakie wartość ma dla nich zdrowie, jak przewidywać zagrożenia, jak ich unikać i wreszcie jak sobie z nimi radzić, jeśli wystąpią.
Jeżeli ich aktywność nie znajdzie właściwego pola do działania, mogą spożytkować ją w działalności destrukcyjnej. Należy więc wyposażyć ich w umiejętność współżycia z innym człowiekiem, uwrażliwiać na drugiego człowieka, aby umieli patrzeć i widzieć co się z nimi dzieje, co dzieje się z ich rówieśnikami, czy nie potrzebują pomocy i do kogo mogą się o nią zwrócić.






Podstawa prawna


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn.26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw nr 51.poz.458)



Program powstał w oparciu o :

 Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej w Kupiskach
 Program Pracy Szkoły Podstawowej w Kupiskach na r.szk.2002/2003
 Protokoły Rad Pedagogicznych
 Plany działań wychowawców klas
 Diagnozę zagrożeń i potrzeb środowiska szkoły
 Doświadczenia i propozycje Rady Pedagogicznej
 Literaturę przedmiotu

















I. SYTUACJA WYCHOWAWCZA SZKOŁY I ŚRODOWISKA LOKALNEGO-DIAGNOZA ZAGROŻEŃ


W szkole uczy się 166 uczniów. Pracuje 17 nauczycieli i 3 pracowników obsługi.
Do szkoły uczęszcza spory odsetek uczniów z rodzin problemowych. Są to uczniowie z rodzin rozbitych i niepełnych , z rodzin o trudnych warunkach materialnych oraz uczniowie z rodzin zagrożonych demoralizacją . Trudności wychowawcze sprawia 9,5% uczniów, a ok. 20 % ma trudności w nauce z powodu zaniedbań. Nauczaniem indywidualnym jest objętych 5 uczniów, a program szkoły specjalnej realizuje 3 uczniów. Wielu uczniów objętych jest badaniami w poradni psychologiczno – pedagogicz- nej.

Za podstawę diagnozy posłużyły:
» wyniki zewnętrznego i wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły z roku szk. 2001/2002
» wnioski ze spotkania przeprowadzonego w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
» ankieta dla uczniów "Czy czujesz się bezpiecznie w szkole"
» informacje nauczycieli o środowisku lokalnym
» wnioski wychowawców ze spotkań z rodzicami
» analiza opinii wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Łomży






Treść działań profilaktycznych dostosowano do problemów wychowawczych i zdrowotnych występujących w szkole. Są to głównie:
1. Używanie wulgarnego słownictwa
2. Brak kultury osobistej
3. Zachowania agresywne - agresja słowna i fizyczna: wyzwiska, bójki, wymuszanie, przepychanki itp.
4. Brak dyscypliny
5. Niszczenie mienia szkolnego
6. Brak zainteresowania nauką
7. Przypadki palenia papierosów przez uczniów
8. Niewłaściwe odżywianie
9. Wady postawy
10. Nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa

II.CELE PROFILAKTYKI SZKOLNEJ.

Cel główny:

OCHRONA WYCHOWANKÓW PRZED ZAGROŻENIAMI

Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby poznało samego siebie, dobrze radziło sobie z rozwiązywaniem problemów, umiało współżyć z innymi i potrafiło znajdować oparcie w trudnych sytuacjach.

1.Cel ogólny

Dostarczenie informacji na temat zdrowego stylu życia oraz skutków zachowań ryzykownych, tak, aby uczeń mógł podjąć trafny wybór i zmieniać niewłaściwe postawy i zachowania.

Cele szczegółowe:

» uświadomienie, czym jest agresja i jak ją rozpoznawać
» ukazanie zagrożeń, jakie niesie agresja
» poszerzanie wiedzy na temat uzależnień
» pokazanie zagrożeń i konsekwencji zażywania narkotyków, alkoholu, palenia papierosów na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu
» dostarczenie informacji na temat psychofizycznych zmian okresu dojrzewania
» dbanie o higienę osobistą i higienę otoczenia
» kształtowanie nawyków właściwego odżywiania się
» kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy, zabawy i odpoczynku w szkole, na zajęciach dodatkowych, podczas dojazdów, wycieczek
» kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem trasy, którą dziecko przebywa do szkoły
» kształtowanie umiejętności rozpoznawania sprzętu i przedmiotów bezpiecznych i niebezpiecznych oraz umiejętności właściwego posługiwania się nimi
» kształtowanie umiejętności rozróżniania produktów jadalnych i niejadalnych
» przekazanie podstawowych informacji na temat zasad obchodzenia się z lekarstwami
» zapoznanie z zasadami kontaktowania się z osobami nieznajomymi w różnych sytuacjach
» zapoznanie z sygnałami alarmującymi o niebezpieczeństwie
» zapobieganie oparzeniom, zatruciom
» umiejętność udzielania pierwszej elementarnej pomocy
» zapoznanie z zasadami bezpiecznego kontaktowania się ze zwierzętami


2.Cel ogólny

Uczenie ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, które pozwolą na radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

Cele szczegółowe

» doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji i uczuć
» uczenie rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć
» wyrabianie umiejętności rozróżniania zachowań akceptowanych i nie - akceptowanych, dobrych i złych, pozytywnych i negatywnych
» kształtowanie poczucia własnej tożsamości, wartości oraz pozytywnej samooceny
» rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów, budowania właściwych relacji z innymi ludźmi
» kształtowanie nawyków dobrego zachowania
» nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia
» uświadomienie skutków ślepego naśladowania innych
» uczenie postaw asertywnych i rozwiązywania konfliktów
» wdrażanie do wyrażania własnych sądów, opinii
» kształtowanie umiejętności argumentowania własnego zdania
» kształtowanie odpowiedzialności za własne decyzje
» kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
» uczenie szacunku dla własnego ciała i dbania o swoje zdrowie


3.Cel ogólny

Wprowadzenie w świat wartości i norm, na których uczeń może się oprzeć w swoich wyborach.

Cele szczegółowe

» uczenie otwartości w dzieleniu się swoimi myślami i odczuciami
» zachęcanie do lepszego rozumienia i szanowania odmiennych poglądów i sposobu życia
» wpajanie podstawowych zasad moralnych i etycznych
» zapoznanie z normami, regułami kulturalnego współżycia i zasadami obowiązującymi w szkole
» wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie
» pomoc dzieciom w zrozumieniu reguł i norm niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w kontaktach z innymi ludzmi
» zapoznanie z zasadami korzystania z mediów
» poznanie wpływu reklamy na psychikę dzieci
» uwrażliwienie na wartości wychowawcze utworów literackich
» kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic między ludzmi
» kształtowanie postawy tolerancji i akceptowania odmienności innych osób
» zapobieganie konfliktom w zespole klasowym
» uświadomienie , co to znaczy mieć kolegę , przyjaciela i być kolegą, przyjacielem
» poznanie cech dobrego kolegi i przyjaciela
» ukazanie negatywnych skutków zachowań agresywnych
» kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów z wyeliminowaniem zachowań opartych na agresji i przemocy
» wdrażanie do samodzielnego, twórczego działania i myślenia
» ukazanie roli rodziny w życiu dziecka
» wzmocnienie poczucia więzi z rodziną
» uświadomienie i pokazanie perspektyw zdrowego stylu życia, bez uzależnień.





4. Cel ogólny:

Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych poprzez proponowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.

Cele szczegółowe

» wzbudzanie potrzeby aktywnego, zdrowego stylu życia
» stwarzanie możliwości i zachęcanie do rozwijania zainteresowań i uzdolnień
» kształtowanie umiejętności kulturalnego spędzania czasu wolnego
» ukazanie roli ruchu i czynnego wypoczynku na zachowanie zdrowia
» wskazanie alternatywnych, zdrowych sposobów spędzania czasu wolnego
» zachęcanie do wzajemnej pomocy w nauce
» udzielanie pomocy uczniom z różnego rodzaju trudnościami




III.METODY I TECHNIKI PRACY.

W realizacji programu można wykorzystywać różne metody pracy, głównie aktywizujące, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczenie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć. Wprowadzać można różne techniki, dostosowując je do wieku uczniów, ich zainteresowania tematem oraz poziomu aktywności dzieci.
Najważniejsze metody i techniki, które można dobrać do danego tematu:
» rysunek -forma swobodnej ekspresji, umożliwiająca uczniom uzewnętrznienie swoich przeżyć, doświadczeń, emocji
» psychodrama-odgrywanie scenek na wybrane tematy
» dyskusja, rozmowa-wymiana poglądów, wspólna praca nad problemem
» metody aktywne : "burza mózgów", mapa pojęć
» praca w małych grupach
» odgrywanie scenek
» rozmowa kierowana
» krótkie opowiadania
» piosenki
» gry i zabawy jako urozmaicenie zajęć
» uzupełnianie zdań
» pogadanka
» wywiady, spotkania
» miniwykład
» konkursy
» metoda plakatu
» wycieczki i spacery
» gry i zabawy sportowe
» metody audiowizualne




KLASY IV - VI
IV.REALIZACJA DZIAŁAŃ SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
A. PLAN PROFILAKTYKI



Dostarczenie informacji na temat skutków
zachowań ryzykownych
pokazanie czym jest agresja, jak ją rozpoznawać i jakie niesie zagrożenia

poszerzanie wiedzy na temat uzależnień

pokazanie zagrożeń i konsekwencji zażywania narkotyków, picia alkoholu, palenia papierosów


dostarczenie informacji na temat psychofizycznych zmian okresu dojrzewania
zajęcia warsztatowe na godz. wych., pogadanki na temat agresji

pogadanki na temat szkodliwości nałogów

apele szkolne, akcje profilaktyczne
plakaty



pogadanki na temat psychofizycznych przemian okresu dojrzewania, lekcje przyrody, wych. do życia w rodzinie







wychowawcy klas



wychowawcy, higienistka, naucz. przyrody
wychowawcy
opiekun S.U.
naucz. plastyki



higienistka, naucz. przyrody i wych. do życia w rodzinie
cały rok



wg planu wych. klas

wg potrzeb





cały rok
Cel ogólny Zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji


Uczenie ważnych umiejętności psychologicznych
i społecznych
doskonalenie umiejętności
rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć oraz akceptowania uczuć innych

kształtowanie poczucia własnej wartości

rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z ludźmi

nabywanie umiejętności nie ulegania naciskom innych
i rozwiązywania problemów

uczenie postaw asertywnych


ćwiczenia praktyczne na zajęciach zintegrowanych
w kl. I-III oraz godz. wych. w kl. IV - VI

godz. wychowawcze


zajęcia w świetlicy szkolnej i środowiskowej



zajęcia z zakresu wychowania do życia w rodzinie



godz. wychowawcze



wychowawcy klas




wychowawcy klas


wychowawcy świetlicy



naucz. wych. do życia w rodzinie



wychowawcy




cały rok




cały rok







cały rok




zgodnie z planem
wych.


Cel ogólny Zadania Forma realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji


Uczenie ważnych umiejętności psychologicznych
i społecznych
wdrażanie do wyrażania swoich poglądów i podejmowania decyzji



kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem




uczenie szacunku dla własnego ciała i dbania o własne zdrowie
lekcje j. polskiego





godz. wychowawcze





pogadanki higienistki szkolnej,
lekcje przyrody, wych. do życia w rodzinie
naucz. j. polskiego





wychowawcy klas





higienistka, naucz. przyrody i wych. do życia w rodzinie
cały rok





wg planu wych.





cały rok


Cel ogólny Zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji


Wprowadzanie w świat wartości i norm
uczenie otwartości w dzieleniu się myślami i uczuciami

zachęcanie do lepszego rozumienia ludzi i szanowania odmiennych poglądów i sposobu życia

wpajanie zasad moralnych,
zapoznanie z normami i regułami kulturalnego współżycia oraz zasadami obowiązującymi w szkole

wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za siebie

pokazanie perspektyw zdrowego stylu życia

dostarczanie pozytywnych wzorców w codziennych kontaktach z uczniami

formy warsztatowe i pogadanki na zajęciach zintegrowanych w kl. I- III oraz godz. wych. w kl.IV-VI

rozmowy indywidualne z uczniami, lekcje religii




lektura literatury dostarczającej pozytywne wzorce zachowań

lekcje przyrody, wych. fizycznego
wszyscy nauczyciele



wychowawcy




wychowawcy, dyrektor, katecheta




nauczyciel j. polskiego

naucz. przyrody
naucz. wych. fizycznego
cały rok



cały rok




cały rok





cały rok


cały rok



Cel ogólny Zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji


Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych poprzez proponowanie alternatywnych form
spędzania czasu wolnego
stwarzanie możliwości i zachęcanie do rozwijania zainteresowań i uzdolnień














budzenie potrzeby aktywnego , zdrowego stylu życia
zajęcia w świetlicy szkolnej i środowiskowej

konkursy szkolne i pozaszkolne, plastyczne, przedmiotowe itp.

spotkania z ciekawymi ludźmi

koła zainteresowań


gazetka szkolna


szkolne inscenizacje

pozalekcyjne zajęcia sportowe
(SKS)
udział w międzyszkolnych rozgrywkach sportowych
szkolne zawody sportowe
rajdy, wycieczki klasowe

wychowawcy świetlicy

wszyscy nauczyciele



chętni nauczyciele

nauczyciele prowadzący

opiekun S.U.
naucz. j. polskiego

chętni nauczyciele

naucz. wych. fiz.



wychowawcy

cały rok


wg terminów konkursów


wg potrzeb

wg planu


raz na 2 m-ce


wg potrzeb

cały rok

wg terminarza zawodów

zgodnie z planem
wych.
Cel ogólny Zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji


Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych poprzez proponowanie alternatywnych form
spędzania czasu wolnego
kształtowanie umiejętności kulturalnego spędzania wolnego czasu









udzielanie pomocy uczniom z różnego rodzaju potrzebami i trudnościami
udział w szkolnych i gminnych imprezach kulturalno- rozrywkowych

wycieczki szkolne
wyjazdy do kina, teatru, muzeum

organizacja dyskotek i występów artystycznych w szkole

kierowanie uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej

organizowanie pomocy koleżeńskiej

zajęcia świetlicowe

zajęcia wyrównawcze

dożywianie uczniów z rodzin w trudnej sytuacji materialnej
wychowawcy



wychowawcy
dyrektor


wychowawcy
dyrektor szkoły


wychowawcy


wychowawcy


wychowawcy świetlicy
nauczyciele przedmiotów
dyrektor szkoły

cały rok



w miarę potrzeb



w miarę potrzeb
i możliwości


cały rok



w miarę potrzeb


cały rok

cały rok


B.ZASADY POSTĘPOWANIA WOBEC UCZNIÓW SZCZEGÓLNIE ZAGROŻONYCH.

Reagowanie w sytuacjach wskazujących podejmowanie zachowań ryzykownych obejmuje odwołanie się do pomocy głównie ze strony wychowawcy.
Jeżeli na podstawie obserwacji i zebranych informacji o uczniu okaże się, że jest on szczególnie zagrożony, trzeba podjąć działania specyficzne dla danego rodzaju zaburzenia. Muszą wziąć w tym udział rodzice. Do wychowawcy należy nawiązanie kontaktu z rodzicami, wskazanie odpowiedniego specjalisty, a nawet pomoc w nawiązaniu kontaktu z nim, motywowanie do podjęcia leczenia czy też terapii.

C. NAUCZYCIELE I RODZICE WOBEC ZADAŃ PROFILAKTYKI.

Zadaniem nauczycieli jest poszerzanie wiedzy z zakresu profilaktyki, zapoznanie się z aktualnymi rozporządzeniami ministra, wybranymi aktami prawnymi dotyczącymi tej problematyki poprzez:
» rozpoznawanie istniejących problemów i potrzeb środowiska za pomocą różnorodnych metod (ankiet, wywiadów, rozmów itp.)
» poznanie zainteresowań uczniów, ich potrzeb, uzdolnień
» stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji i życzliwości
» wspieranie działań uczniów
» wymiana doświadczeń w dyskusjach
» konferencje szkoleniowe z udziałem osób wspierających pracę szkoły np. pedagoga, psychologa, logopedy
» samokształcenie-uczestnictwo w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego związanego z tematyką profilaktyki, studiowanie odpowiedniej literatury

Na spotkaniach wychowawców z rodzicami poruszane będą w formie prelekcji, dyskusji lub zajęć warsztatowych zagadnienia:

1.Wnoszące wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i prawa:
» Rozporządzenia ministra, wybrane akty prawne np. z zakresu praw dziecka, bezpieczeństwa, prawa karnego i opiekuńczego
» Podstawowe prawidłowości rozwojowe dzieci w określonym, interesującym rodziców wieku
» Przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów i sposoby radzenia sobie z nimi
» Przyczyny występujących zaburzeń w zachowaniu (agresja, uzależnienia itp.)
» Deficyty rozwojowe i sposoby radzenia sobie z nimi(dysleksja, dysgrafia, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej itp.)
» Patologie społeczne (narkomania, alkoholizm, sekty)
» Rozwój seksualny człowieka (jak rozmawiać z własnym dzieckiem)


2.Kształcące umiejętności wspierania rozwoju dziecka:
» Rozeznanie w potrzebach własnych dzieci
» Poznanie sposobów zaspokajania potrzeb
» Kierowanie procesem uczenia się
» Organizacja czasu dziecka
» Umiejętność porozumiewania się z dzieckiem i osobami dorosłymi
» Wspólne planowanie i spędzanie czasu w domu i szkole
» Radzenie sobie z konfliktami i negatywnymi reakcjami dziecka
W ramach programu profilaktycznego odbywać się będą warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli i dla rodziców prowadzone przez pedagoga lub psychologa z poradni psychologiczno-pedagogicznej












KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Klasy I - III




Cel ogólny Zadania Formy
realizacji Osoby
odpowiedzialne Termin
Realizacji
Dostarczanie
informacji
na temat zdrowego stylu życia oraz
skutków
zachowań
ryzykownych

-W zdrowym
ciele zdrowy duch – zdrowo się odżywiamy.


-Poznajemy zasady racjonalnego odżywiania się.


-Jaki wpływ na nasze zdrowie mają produkty pokarmowe- białka, tłuszcze, witaminy, cukry?


-Jakie produkty mają znaczenie dla naszego
organizmu ? – wykonanie piramidy zdrowia.


-Urządzamy przyjęcie – układamy jadłospis, przygotowujemy stół i kulturalnie spożywamy posiłki

-Zdrowa żywność – zdrowy człowiek – reklama składników pokarmowych.

- Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki. Propa- gujemy wartości witamin
pogadanka,
rozmowa,
plakaty


obserwacja,
pokaz
rozmowa


rozmowa, pogadanka, mapa pojęć



plakat, rozmowa





metoda praktyczno – czynnościowa, zajęcia artystyczno – techniczne


przygotowanie haseł reklamowych prezentacja


przygotowanie książeczek , zagadki, rymowanki, rebusy, krzyżówki, rysunki




wychowawcy klas , higienistka szkolna



wychowawcy klas ,higienistka



wychowawcy,





wychowawcy klas





wychowawcy klas





wychowawcy klas




wychowawcy klas









wg planu nauczania



wg planu nauczania



wg planu nauczania




wg planu nauczania




wg planu nauczania




wg planu nauczania



wg planu nauczania





















Cel ogólny Zadania Formy
realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji

Dostarczanie informacji na temat zdrowego stylu życia oraz skutków zachowań ryzykownych
- Produkty jadalne, niejadalne i szkodliwe.





- Dbamy o higienę osobistą


- Dbamy o zdrowie- choroby brudnych rąk.


- Wypowiadamy wojnę próchnicy.


- Aby zdrowe ząbki mieć trzeba tylko chcieć.


- Dbamy o czystość naszego otoczenia.





- Zdrowie to skarb – rymowanki i wiersze o zdrowiu.

- Bezpieczna droga do szkoły.

- Bezpiecznie poruszamy się po drogach.




- Drogowy znak wie co i jak.



- Co każdy rowerzysta wiedzieć powinien ?








- Bezpiecznie bawimy się podczas przerw.






- Droga ewakuacyjna w mojej szkole.



- Praca Policji, Służby Zdrowia i Straży.





- Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.


- Uwaga – lekarstwa.







- Ja przeciw używkom.



- Dym papierosowy - nam szkodzi.





- Alkohol szkodzi zdrowiu.



- Zdrowy rozsądek, zdrowe życie.


- Mój stosunek do używek.





- Nie pozwól oszukać się obcemu.




- Nie wpuszczam obcych do domu.






- Jestem bezpieczny w szkole.


Przygotowanie katalogu produktów bezpiecznych i niebezpiecznych.


Zorganizowanie kącika czystości


- pogadanka, miniwykład,


pogadanka, film, praktyczne działanie

wykonanie książeczki, gazetki tematycznej

pogadanka, pokaz środków czystości i ich przeznaczenia, urządzenie kącika czystości

konkurs literacki



pogadanka
inscenizacja

spotkanie z policjantem,
wycieczka na skrzyżowanie,


konkurs plastyczny
makieta ruchu drogowego

Pogadanka, minitest „ Co każdy rowerzysta
wiedzieć powinien ?





pogadanka, wypracowanie regulaminu
dotyczącego bezpiecznej zabawy podczas przerw

pogadanka ze strażakiem, ćwiczenia ewakuacyjne.

zajęcia edukacyjne, wykonanie notesu z numerami telefonów.


Pogadanka, pokaz, zajęcia praktyczne



„burza mózgów”- sposoby leczenia chorych, co to jest lekarstwo, pogadanka, dyskusja


pogadanka, plakat



pogadanka, wykonanie plakatu, gazetka tematyczna, udział w apelu.


- rozmowa kierowana, miniwykład,


konkurs plastyczny


ankieta ewaluacyjna





bajka „Czerwony Kapturek”, rozmowa kierowana, film


bajka „Kogucik Złoty Grzeby –czek”, rozmowa odgrywanie scenek, praca w grupach


ankieta ewluacyjna

wychowawcy klas






wychowawcy klas



wychowawcy



higienistka wychowawcy


wychowawcy



wychowawcy






wychowawcy nauczyciele


nauczyciele


nauczyciele, policjant





nauczyciele




nauczyciele, policjant









wychowawcy nauczyciele






strażak, nauczyciele




wychowawcy






higienistka, wychowawcy



wychowawcy, higienistka






wychowawcy



higienistka, wychowawcy





higienistka, wychowawcy



wychowawcy



wychowawcy






wychowawcy





wychowawcy







wychowawcy
wg planu nauczania





wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania





wg planu nauczania


cały rok


wrzesień





wg planu nauczania



maj









wrzesień, październik






październik




wg planu nauczania





wg planu nauczania



wg planu nauczania






wg planu nauczania


wg planu wychowawcy klasy





wg planu wych. klasy


marzec



czerwiec






wg planu nauczania




wg planu nauczania






maj













Cel ogólny zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji

Uczenie ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych
- Rozpoznajemy uczucia i emocje.



- Wyrażamy uczucia i emocje w zachowaniu.

- Czego się boję
i jak sobie z tym radzić?

- Głuchy telefon – komunikowanie się z innymi.


- Komunikowanie się w grupie.



- Akceptujemy tego, kto jest inny.





- Jestem sobą, mam własne zdanie.





- Jesteśmy asertywni.








- Inny to nie znaczy gorszy ode mnie.





- Co to znaczy, że jesteśmy klasą ?
pogadanka, drama, technika zdań niedokończonych.

pantomima, pogadanka


metody aktywne



praca w zespole, zabawa „Kalambury”, pogadanka,

zabawy integracyjne, pogadanka, dyskusja

praca plastyczna, praca w grupach, rozmowa kierowana, pogadanka


praca w grupach, „ burza mózgów”, dyskusja, pogadanka, odgrywanie scenek

pogadanka, ćwiczenia asertywnego zachowania, odgrywanie scenek, psycho-drama.


rozmowa kierowana, baśń „ Brzydkie kaczątko”, „burza mózgów’ , dyskusja.

krąg uczuć, plakat, rozmowa kierowana,

nauczyciele




nauczyciele



nauczyciele


wychowawcy




wychowawcy




wychowawcy






wychowawcy






wychowawcy








wychowawcy






wychowawcy


cały rok




wg planu nauczania


wg planu nauczania

wg planu nauczania



wg planu nauczania



wg planu nauczania





wg planu nauczania





wg planu nauczania







wg planu nauczania





wrzesień








Cel ogólny zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji

Wprowadzenie w świat wartości i norm
- Po co są wartości i normy ?


- Poznajemy prawa i obowiązki ucznia i dziecka.

- Moje miejsce w klasie.


- Jakie wartości niosą gry komputerowe i telewizja, a jakie czytanie książek ?




- W zdrowym ciele, zdrowy duch.




- Wartości wychowawcze utworów literackich.





- Ocena postępowania bohaterów utworów literackich.




- Jesteśmy tolerancyjni wobec innych.


- Przeciwdziałamy przemocy.


- Miłość, koleżeństwo, przyjaźń zamiast agresji.


- Nawiązujemy przyjażnie.



- Uczymy się samodzielności.



- Moi rodzice i ja
- smutki i radości.
pogadanka, dyskusja,


miniwykład, debata



plakat


pogadanka, „burza mózgów’, opraco –wanie regulaminu oglądania telewizji, spotkanie z rodzicami.


plakat





lekcja głośnego czytania, dyskusja nad problemami moralnymi utworów literackich.

zajęcia edukacyjne, elementy dramy, metody twórczego rozwiązywania problemów.


rozmowa, film, scenki rodzajowe


rozmowa, film, scenki rodzajowe


plakat, scenki rodzajowe


drama, metoda niedokończonych zdań


scenki rodzajowe, zabawy tematyczne

scenki, prezentacja zdjęć, pogadanka, uzupełnianie zdań





wychowawcy



wychowawcy



wychowawcy


nauczyciele, rodzice, bibliotekarka






wychowawcy





nauczyciele






nauczyciele






nauczyciele, opiekun świetlicy


nauczyciele, opiekun świetlicy


nauczyciele, opiekun świetlicy


nauczyciele




nauczyciele




rodzice, wychowawcy
wg planu nauczania


wrzesień, październik


listopad


wg planu nauczania






wg planu nauczania




cały rok






cały rok






wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania



wg planu nauczania



wg planu nauczania





















Cel ogólny Zadania Formy realizacji Osoby odpowiedzialne Termin realizacji

Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych poprzez proponowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego
- Chcę być aktywny i sprawny fizycznie.

- Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna.


- Sport to zdrowie.


- Zabawy na świeżym powietrzu.



- Wpływ aktywności na zdrowie psychiczne.


- Moje i twoje hobby i pasje.


- Jak planować czas na naukę i zabawę ?



- Czas wolny na co dzień i od święta.






- Przygotowujemy wypoczynek na łonie natury.



- Pomoc koleżeńska





- Pomoc uczniom z różnego rodzaju potrzebami i trudnościami.
zajęcia ruchowe



udział w zajęciach



plakat


pokonywanie toru przeszkód, zajęcia ruchowe na boisku.


pogadanka, udział w rozgrywkach sportowych

prezentacje kolekcji uczniów, rozmowa


pogadanka,
ćwiczenia praktyczne, udział w konkursach

pogadanka, szkolne wycieczki , wyjazdy do kina, muzeum, organizacja występów artystycznych w szkole

zaplanowanie klasowego pikniku, rajdu pieszego lub rowerowego


zajęcia edukacyjne, odwiedziny
w domu chorych uczniów


kierowanie do poradni psycho –logiczno – pedago- gicznej , zajęcia świetlicowe, zajęcia wyrównawcze


nauczyciele



nauczyciel gimnastyki


wychowawcy


nauczyciele




nauczyciele



nauczyciele



nauczyciele, opiekun świetlicy



wychowawcy, chętni nauczyciele






uczniowie, wychowawcy




uczniowie , wychowawcy




nauczyciele, opiekun świetlicy


cały rok



cały rok



maj


cały rok




wg planu nauczania


wg planu nauczania


wg planu nauczania



wg planu nauczania






wg planu wychowawcy klasy



cały rok,
wg potrzeb




cały rok ,
wg potrzeb
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA


CEL GŁÓWNY : Dostarczanie informacji na temat zdrowego stylu życia i skutków zachowań ryzykownych


- dba o higienę osobistą;
- umie korzystać z urządzeń sanitarnych;
- utrzymuje porządek w najbliższym otoczeniu;
- higienicznie spożywa posiłki, myje ręce przed jedzeniem;
- rozumie konieczność prawidłowego odżywiania się;
- potrafi przygotować urozmaicony posiłek, podać go i spożyć estetycznie;
- wie jakie znaczenie dla zdrowia mają witaminy i jakie składniki pożywienia je zawierają;
- zna zasady poruszania się po drogach;
- zna i stosuje 5 zasad przechodzenia przez jezdnię;
- zna najważniejsze znaki drogowe;
- zachowuje ostrożność na drodze w różnych warunkach atmosferycznych;
- wie, że nie wolno bawić się w pobliżu jezdni;
- bezpiecznie i kulturalnie zachowuje się w środkach komunikacji;
- właściwie zachowuje się w sytuacjach zagrożenia takich jak pożar, nieznajomy za drzwiami;
- potrafi udzielić elementarnej pomocy w przypadku skaleczenia, poparzenia, zatrucia
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem gospodarstwa domowego;
- pamięta numery : 997, 998, 999;
- potrafi wezwać pomoc przez telefon w wypadku zagrożenia życia;
- rozpoznaje sygnały alarmowe;
- zna drogę ewakuacyjną w szkole;
- zachowuje ostrożność wobec zwierząt;
- sam nie zażywa żadnych lekarstw;
- zna wpływ dymu tytoniowego i alkoholu na organizm;
- bezpiecznie korzysta z obiektów sportowych;
- prawidłowo zachowuje się w czasie przerw na korytarzu i na boisku;
- dba o bezpieczeństwo w czasie ćwiczeń, zabaw i gier sportowych;
- zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie;
- wie jak należy zachować się by zdrowo i bezpiecznie spędzić wakacje;
- zna zachowania agresywne, rozpoznaje je, wie jakie niosą zagrożenia

CEL OGÓLNY : Uczenie ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, które pozwolą na radzenie sobie psychologicznych trudnych sytuacjach


- rozumie własne emocje i uczucia , potrafi je nazwać;
- potrafi wyrazić i uzasadnić własne zdanie;
- nawiązuje kontakty z rówieśnikami;
- włącza się do zadań na rzecz grupy;
- potrafi przełamać onieśmielenie;
- umiejętnie współpracuje w grupie;
- pomaga koledze i koleżance gdy tego potrzebuje;
- wie, że każdy człowiek jest inny;
- zna swoje mocne strony;
- zna różne sposoby odmawiania;
- wie, że w niektórych sytuacjach warto umieć odmawiać;
- wie w jakiej sytuacji przedstawić się, podziękować, przeprosić;
- wyraża w sposób asertywny własne opinie i oceny;
- potrafi wyrażać emocje w formach społecznie akceptowanych;
- potrafi okazywać uczucie sympatii, miłości w kontaktach z innymi;
- rozróżnia dobre i złe naśladownictwo;
- nabywa umiejętność rozwiązywania konfliktów;
- uczestniczy we wspólnym rozwiązywaniu problemów;
- rozumie zasady zdrowej rywalizacji;
- potrafi wczuć się w stany emocjonalne innych;
- dostrzega podobieństwa i różnice między ludżmi;
- akceptuje odmienność innych osób;














CEL OGÓLNY : Wprowadzenie w świat wartości i norm, na których wychowanek może się oprzeć w swoich wyborach


- rozumie wartości i normy obowiązujące w klasie i szkole;
- zna prawa i obowiązki dziecka i ucznia;
- wypełnia swoje obowiązki;
- prawidłowo zachowuje się w stosunku do nauczycieli i kolegów;
- rozumie, zna i stosuje normy dobrego zachowania;
- zna konsekwencje nieodpowiedniego zachowania;
- stosuje zwroty grzecznościowe;
- potrafi słuchać i szanuj opinie innych;
- zna zagrożenia dla zdrowia wynikające z nadmiernego korzystania z mediów;
- umie odróżnić świat realny od kreowanego;
- zna zasady korzystania z telewizji;
- prawidłowo wybiera treść audycji i filmów telewizyjnych odpowiednich do swojego wieku i zainteresowań;
- wie , jakie zastosowanie ma komputer,
- docenia znaczenie Internetu;
- zna zasady korzystania z komputera;
- docenia rolę książki w życiu człowieka;
- dokonuje oceny postępowania bohaterów;
- jest tolerancyjny wobec zachowania kolegów;
- lubi bawić się z rówieśnikami, wspólnie przeżywać radości i smutki;
- chce być lubiany;
- chętnie pomaga młodszym kolegom;
- dostrzega podobieństwa i różnice między ludżmi;
- jest tolerancyjny wobec wyglądu, zachowań i tradycji innych ludzi;
- nawiązuje więzi koleżeńskie z niepełnosprawnymi;
- docenia znaczenie koleżeństwa;
- wymienia cechy dobrego kolegi i przyjaciela;
- szanuje własność swoją i kolegów;
- rozumie przyczyny negatywnych zachowań i postaw ludzi ( kłamstwo, kradzieże, agresja );
- nabywa umiejętność rozwiązywania konfliktów bez przemocy i agresji;
- przyjmuje różne role w grupie i czuje się za nie odpowiedzialny;
- szanuje autonomię i indywidualność innych podczas zabaw;
- jest otwarty na potrzeby innych ludzi: niepełnosprawnych, chorych, starszych, poszkodowanych;
- wykazuje samodzielność w działaniu, rozwiązywaniu konfliktów;
- definiuje pojęcie „ rodzina” ;
- wie, że dom i rodzina to przede wszystkim uczucia łączące ludzi tam mieszkających;
- rozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju;
- docenia starania rodziców zapewniające potrzeby bytowe i dające poczucie bezpieczeństwa;




CEL OGÓLNY: Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych poprzez proponowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.


- zna i wybiera aktywne i bezpieczne formy wypoczynku;
- zna różne gry i zabawy ruchowe;
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w turniejach klasowych i między – klasowych;
- potrafi właściwie zachowywać się podczas gier i zabaw, przestrzega reguł;
- zna miejsca czynnego wypoczynku w najbliższym otoczeniu;
- potrafi odpowiednio zorganizować odrabianie lekcji i wypoczynek;
- planuje swój dzień;
- uzasadnia korzyści wynikające ze spędzania wolnego czasu na powietrzu, w ruchu, a nie przed telewizorem i komputerem;
- uczestniczy w spacerach, wycieczkach, rajdach;
-wie, że aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem życia wszystkich istot żywych;
- zna różne zabawy podnoszące sprawność fizyczną;
- wie, że niemożliwe jest życie bez jakiegokolwiek ruchu;
- wie, że aktywność fizyczna wpływa na radosne usposobienie człowieka;
- umie podtrzymywać dobre samopoczucie poprzez różne formy ruchu;
- zna prawidłową postawę ciała i jej znaczenie dla zdrowia człowieka;
- zna niektóre wady postawy;
- wie, jak zapobiegać wadom postawy;
- zna różne ćwiczenia zapobiegające wadom postawy;
- rozwija własne zainteresowania;
- chętnie udziela pomocy chorym lub mającym kłopoty w nauce koleżankom;
- aktywnie włącza się w życie klasy, grupy, szkoły;
- wie do kogo zwrócić się w kłopotach, trudnościach;
EWALUACJA


Aby przekonać się czy realizacja programu profilaktyki ma pożądany wpływ na uczniów, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W związku z tym zaplanowane zostały działania zmierzające do określenia w jakim stopniu zamierzone cele edukacyjne są zrealizowane, czy zaproponowane metody pracy skutecznie podnoszą aktywność uczniów. Badania ewaluacyjne dotyczyć także będą nauczycieli i rodziców.

Efekty pracy z programem będą oceniane na bieżąco poprzez :

» obserwację bezpośrednią i pośrednią
» prace plastyczne – wystawy
» konkursy, zagadki – regulaminy konkursów
» ankiety skierowane do nauczycieli i uczniów


Na koniec roku szkolnego wychowawca sporządza raport, w którym ocenia realizację zadań i zdobyte przez uczniów umiejętności. Na tej podstawie może w kolejnym roku wprowadzić modyfikacje.

VI. LITERATURA

» Biblioteczka reformy MEN-"O pomocy psychologiczno-pedagogicznej"
» Gordon T." Wychowanie bez porażek w szkole "Warszawa1997
» Kosińska E." Rodzice a szkoła. Krótki poradnik psychologiczny"
» Simm M. Węgrzyn- Jonek E. "Budowanie szkolnego programu profilaktyki" Kraków 2002
» Wiewiórka-Pyka E., Bąk J. „Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej” Kraków 2003
» Zajączkowski K. „Profilaktyka w szkole. Scenariusze zajęć edukacyjnych dla klas I – III szkoły podstawowej” Kraków 2004









































Data powstania: czwartek, 3 mar 2005 11:26
Data opublikowania: czwartek, 8 cze 2006 20:05
Opublikował(a): Adam Wszeborowski
Zaakceptował(a): Adam Wszeborowski
Artykuł był czytany: 2672 razy